Súboj väčších a dostupných regálových reproduktorov

Regálové reproduktory jsou oblíbené z vícerých důvodů, ale nejčastějším je nižší cena a limitace prostoru. V podstatě mám doma taky regálovky na širokém TV stolku, které musí ozvučit i větší prostor. Sloupové se bohužel do prostoru nevejdou nebo by jejich umístění bylo extrémně nepraktické. V tomto článku porovnáme 4 regálové reprosoustavy, které pomůžou ozvučit i středně velký prostor (do 30 m2).

Design a konstrukce

Jednou z důležitých aspektů je právě vzhled reproduktorů. Jedná se vlastně o nábytek, který budete mít na očích každý den obzvlášť pokud je budete mít v obývacím prostoru.

Wharfedale EVO 4.2

V oblasti designu pak nejvíc zaujmou Wharfedale EVO 4.2, které nemají typické hranaté tvary a klasickou konstrukci se zadním nebo předním bassreflexem. Šasi reproduktorů má povrch z dýhy což je vlastně v této cenové hladině atypické. Jsou k dispozici v třech provedeních - bílá, černá a ořechová. Tělo samotné z vrchního pohledu připomíná kapku a vyžadují tak kvůli atypickému tvaru buď stojan nebo trochu prostoru kolem. Zároveň musí být police nebo regál dostatečně hluboký. Reprosoustavy jsou totiž celkem rozměrné a když započteme ještě terminály na zadní straně tak potřebujete celkem dost prostoru - minimálně 35 cm, pravděpodobně ještě víc pokud použijete banánky a na přední stranu umístíte magnetickou mřížku. EVO 4.2 tedy nabízí podstavu s integrovaným bassreflexem, která umožňuje relativně jednoduché umístění když opomineme hloubku reproduktorů.

Monitor Audio Bronze 100

Monitor Audio Bronze 100 mají taky hezké zpracování, ale nechytají se na EVO 4.2. Přední panel je lakovaný buď do světle šedé nebo tmavošedé barvy v závislosti na provedení a zbytek reproduktoru je pak obtažen laminátem. Jsou dostupné v čtyřech provedeních (černé, bílé, ořechové a urban grey). K reproduktorům se nevyrábí dedikované stojany. Instalace na zeď je možná např. použitím držáků B2 od KEFu. Pokud máte doma děti, tak se nemusíte bát - výškový měnič je chráněn mřížkou. Navíc můžete použít ještě magnetické mřížky, které jsou součástí balení.

Dynavoice Definition DM-6

Řada Definition od Dynavoice se vyrábí pěkně dlouho. Je to přes 13 let a je to na první pohled znát. Svým vzhledem jsou atypické a přední hrana je lakovaná to černé nebo bílé barvy v závislosti na provedení. Jsou dostupné v dubovém, černém a bílém provedení, kde rozhodně doporučuji dubové. Reproduktory vypadají nejlíp právě v dubovém provedení. U bílého je pak příliš mnoho odstínu bílé což nevypadá úplně dobře. Zbytek těla reproduktoru je obtažené folií. Tuto folii můžete vidět zahnutou mezi předním panelem a tělem. Dynavoice mohl přece jenom přední panel přitlačit k tělu čímž by se zahnutí folie ztratilo. Mřížky nejsou magnetické a výškový měnič není chráněn. Design tedy nepatří k silným stránkám.

Canton GLE 30

Ze čtyř testovaných reproduktorů je Canton GLE 30 nejnovější, ale svým designem jde spíš klasickou cestou. Uchycení měničů je viditelné stejně jako u Dynavoice, ale vše je aspoň srovnáno do jedné úrovně. Výškový měnič je chráněný kovovou mřížkou a přední panel je lakovaný do černé nebo bílé matné barvy. Nabízí se v třech provedeních - bílé, černé a makassar. Díky oblým mřížkám vypadají pak trochu moderněji. GLE 30 jsou zároveň nejmenší z uvedených. Jsou relativně nenápadné, takže pokud hledáte spíš nenápadné a ne příliš velké regálové reprosoustavy, tak je toto velice zajímavá volba. Víc si povíme u zvukového projevu.

Hodnocení vzhledu

Reproduktory Rozměry s terminály (VxŠxH, mm) Vzhled Lehkosti umístění Komentář
Wharfedale EVO 4.2 455 x 250 x 350 9/10 7/10 Krásný design, ale už to nejsou jenom klasické regálovky. Jejich rozměry Vám můžou způsobit problémy s umístěním
Monitor Audio Bronze 100 378 x 231 x 328 8/10 8/10 Současné zpracování a můžete je přisunout téměř ke zdi. Postačí i 5 cm prostoru nebo pak doladění ucpávkou bassreflexu
Dynavoice DM-6 420 x 220 x 330  5/10 7/10 Stáří je jednoduše znát. Patří k těm, kde by jemné úpravy udělali 80% práce. Menší bassreflex by umožnil umístění ke zdi. Ucpávky se v balení nedodávají.
Canton GLE 30 360 x 190 x 290 7/10 9/10 Klasický design a moderní mřížky. Díky menším rozměrům je nebudete mít problém umístit na běžný regál nebo TV stolek.

Zvukový projev

Wharfedale EVO 4.2

Se svou třípásmovou konstrukcí se zvukově posouvají do trochu jiné ligy než zbytek reproduktorů. Dalo by se možná říct, že jsou prostě nejlepší, ale není tomu tak ve všech ohledech. Rozhodně zaujmou artikulací středního pásma čímž se odlišují od zbytku. Rozhodně je projev nejdetailnější ale jednou velkou nevýhodu přece jenom mají - směrovost. Pokud si je k sobě natočíte a nehýbete se z místa, tak se Vám odvděčí lehkým a nenásilným projevem. V podstatě pak zní téměř všechno dobře... od rocku až po klasiku... ale s menší dynamikou. Všeobecně by se dalo říct, že jsou spíš jemné a basový projev je velice podobný konkurentům. Zkreslení je na svou cenovku minimální. Doporučujeme párovat s "ostřejší" elektronikou jelikož je celé pásmo výšek utlumená a pošťouchnutí EVO 4.2 pomůže.

Monitor Audio Bronze 100

Zaujmou hlavně svou dynamikou a intenzivnějšími výškami. Pokud posloucháte rock, tak jsou perfektní volbou a zahrají hezky víceméně všechno. Pokud byste se dostali k metalu, tak by Vám mohlo chybět rozlišení ve výškách... úplně nejvyšší tóny jsou pak trochu problematické jelikož je u 15600 Hz měřitelný propad v hlasitosti. Hudba může u metalu působit slitě. Pokud nejste nejmladší tak se může stát, že tyto tóny stejně slyšet nebudete. Rozhodně je podání hezké a vnímaný prostor taky. Zkreslení je jemně horší než u EVO 4.2.

Dynavoice Definition DM-6

O DM-6 nenajdete příliš mnoho recenzí na trhu. Nejsou to právě mainstreamové reproduktory ve světovém měřítku. Svým projevem dokážou nadchnout díky dynamice. Projevem se podobají Bronze 100 s rozdíly v nejvyšších tónech a zkreslení. Zkreslení je trochu vyšší než u Bronze 100 hlavně kvůli obrovskému bassreflexu. Je to případ, kdy je míň víc. Pokud je umístíte ke zdi tak "dunění" výrazně přibude. Pokud byste zvažovali DM-6 tak myslete na prostor za reproduktory. Ucpávka bassreflexu se nedodává v balení. U Dynavoice DM-6 najdeme výpadek v pásmu taky... a je přesně ve frekvenci výhybky což je 13000 Hz. Tato frekvence není tak ojedinělá jako 15600 Hz u Bronze 100. Tento výpadek rozhodně slyšet je a mnoho zákazníků si tento jev ve studiu všimlo. Někdo to popisuje jako "Něco tam chybí" nebo "Je tam díra". Pokud je tedy zvažujete tak si je nejdřív poslechnete na vlastní uši. 

Canton GLE 30

Nová řada Canton nyní využívá nové měniče, které mají titanovou membránu. Díky své tuhosti se redukuje zkreslení na minimální úroveň v dané ceně. V podstatě asi budete těžko hledat reproduktory do 15 tisíc, které budou takto čisté. Basový projev je prakticky identický s konkurencí. Jelikož mají menší objem tak podání prostoru není tak výrazné. Výšky jsou nejintenzivnější ze všech s perfektním rozlišením. Pokud přepínáte výstup např. z Bronze 100 na GLE 30 tak se Vám zdá jak kdyby vokalista přišel blíž. Je to zajímavý jev a myslím, že se to většině zákazníků líbí. Někomu ale intenzivní výšky nemusí vyhovovat a proto doporučujeme návštěvu studia. Konec středního pásma (1300 - 2100 Hz) je jemně utlumený ale pro běžný poslech je dopad minimální.

Hodnocení zvuku

Reproduktory Basy Středy Výšky Komentář
Wharfedale EVO 4.2 9/10 9/10 7/10 Vyrovnaný a plný zvuk s utlumeným pásmem středů a výšek (1300 - 1900 Hz + > 5600 Hz). Vertikální a horizontální směrovost výšek kazí skóre a poslech ve větším prostoru.
Monitor Audio Bronze 100 9/10 8/10 8/10 Perfektní dynamika s jemným problémem u výšek (15600 Hz).
Dynavoice DM-6 9/10 8/10 8/10 Solidní dynamika s malým problémem u výhybky (13000 Hz)
Canton GLE 30 9/10 8/10 9/10 Klasický design a moderní mřížky. Díky menším rozměrům je nebudete mít problém umístit na běžný regál nebo TV stolek.

Celkové hodnocení z závěr

Je potřeba říct, že všechny reproduktory hrají parádně na svou cenu. Svým projevem se jedině Wharfedale EVO nehodí pro domácí kino kvůli utlumeným výškám. Ostatní můžete použít na stereo i kino což je praktické. Pravý audiofil s dedikovanou místností si zvolí pravděpodobně Wharfedale EVO 4.2. Moderní domácnost pak Canton GLE 30 nebo Monitor Audio Bronze 100. Pak bude záležet spíš na vzhledu.

Reproduktory Basy Středy Výšky Vzhled Umístění Celkem
Wharfedale EVO 4.2 9/10 9/10 7/10 9/10 7/10 41/50
Monitor Audio Bronze 100 9/10 8/10 8/10 8/10 8/10 41/50
Dynavoice DM-6 9/10 8/10 8/10 5/10 7/10 37/50
Canton GLE 30 9/10 8/10 9/10 7/10 9/10 42/50


Měření

Přímé měření

U přímého měření vidíme jak EVO 4.2 neprodukují tak intenzivní bass jako konkurence. Nejlepší výsledky v pásmu basů produkují právě Bronze 100 a v pásmu vokálů pak dominují GLE 30. Zbytek středního pásma je konzistentní jenom u Bronze 100 a DM-6. V pásmu vysokých tónů pak vynikají GLE 30, které trochu "osolí" hlasitost kolem 13000 Hz, kde DM-6 mají chybu u výhybky. Všechno tedy závisí na preferencích pro výšky. Z mého pohledu je projev výšek u Cantonu líbivý. Má to ale svou historii jelikož Cantony sám vlastním doma a můj pohled na zvukový projev může být trochu zkreslený. Každopádně je důležité abyste byli spokojeni se zvukem vy... každý máme jinou preferenci.

Měření - Canton GLE 30, Wharfedale EVO 4.2, Dynavoice DM-6 a Monitor Audio Bronze 100

Měření mimo ideální pozici

Na grafu je krásně vidět extrémní směrovost EVO 4.2. Nejlepší výsledky mimo ideální pozici vykazují právě GLE 30 a DM-6. Bronze 100 se drží dobře a přepad nastává až u frekvencí, které běžně neslyšíme. Pokud tedy potřebujete ozvučit obývací prostor, kde budou reproduktory dál od sebe, tak EVO 4.2 nemůžu doporučit. Stereo se Vám pak v prostoru ztrácí a nemáte radost z poslechu. Z pohledu posluchače pak chybí dynamika. Bez výšek to prostě není ono.

Měření mimo ideální pozici - Canton GLE 30, Wharfedale EVO 4.2, Dynavoice DM-6 a Monitor Audio Bronze 100

Naše recenze nejsou placené ani sponzorované. Zároveň se vyhýbáme hodnocení 100% jelikož to postrádá smysl. Návštěvu studia rozhodně doporučujeme.

Martin Fecík, audalgin.cz