Nová generace GLE od Cantonu - podívali jsme se na GLE 30 a GLE 90

Jiný a přitom známý zvuk

Nové Canton GLE zůstávají Cantony po zvukové stránce... to musíme říct jako první důležitou informaci. Ale co to vlastně znamená? Pokud někdo z vás slyšel Cantony v libovolné verzi za posledních 10 let, tak si pravděpodobně pamatuje trochu výraznější výšky. Ano, nové GLE jsou přesně takové.

Projev výškových měničů

Výšky jsou tedy výrazné, ale detailní. Výrazné výšky znáte ještě např. od Monitor Audio a jejich Gold Dome. Ten se využívá v řadách Silver 6G, Bronze 6G a Monitor 4G... no a v podstatě je to podobné i u Cantonu, co se týče výškového měniče Aluminium-manganese o průměru 1". U Cantonu je naladění ještě trochu ostřejší než u Gold Dome, ale tím nemyslím např. plechový projev, ale spíš hlasitost v dB. V podstatě se u výškového měniče Cantonu dostáváme do trochu většího rozlišení a zároveň do větší hlasitosti. Některé nuance skladeb díky vyššímu rozlišení dokáže vytáhnout a nahrávka tak nepůsobí ve vysokých kmitočtech slitě.

Zvuk středobasů

Do řady GLE se poprvé dostaly měniče z vyšších řad Cantonu a tak jsou nyní v provedení Titanium (Wave surround). Membrána z titanu je pevnější varianta než z hliníku a tak se u reprodukce redukuje zkreslení. Naladění u GLE 30 a GLE 90, které jsme poslouchali zatím jenom 16 hodin, je rozhodné zajímavé. Středy jsou zvýrazněné taky jak kdyby v Cantonu byla snaha vyrovnat hladinu dB u středů na úroveň výšek. V podstatě je to celkem logické, protože jinak by výšky byla přepálené. V podstatě je pak výsledek podobný, jako když u některých nevýrazných reproduktorů použijete funkci Loudness. Zvuk je tedy "moderní", zdůrazněný i když v jisté podobě analytický. Díky zvýrazněnému středovému pásmu nabýváte dojem, že je interpret blíž u Vás než u konkurence.

Basový projev

Jak již bylo zmíněno výš. tak se basový projev nevymyká běžný standardům co se týče rychlosti nebo intenzity. Myslím, že je na svou velikost basů akorát a není potřeba hledat zvláštní interpretaci faktů ze specifikace. Cantony GLE 90 s udávaným kmitočtem od 20 Hz se v podstatě chovají stejně jako Monitor Audio Bronze 500, které uvádí kmitočet od 41/32 Hz (volný/běžný prostor). Mužské vokály se neposouvají "do hlubin" jako u Dynavoice DF-8 a zůstávají tak čisté.

Porovnání s konkurencí

Cantony GLE 30 měly nejčastěji jako svého rivala Monitor Audio Bronze 100 a GLE 90 zase Bronze 500. Je celkem překvapivé jak jsou si reproduktory projevem blízké. Basová složka je téměř identická u většího a menšího modelu. Rozdíly jsou slyšet ve výškách a středech. U komplikovanějších skladeb je znát rozdíl v mírném zkreslení u řady Bronze, které jinak běžně zákazníci vnímají jako "prostor". V tomhle je audio opravdu složité, hlavně v jeho interpretaci. Tento jev je extrémnější u Dynavoice DF-8 a DM-6, kde se zkreslení taky často interpretuje jako prostor. U kytarové hudby to může teoreticky znít dobře, ale jinak to samozřejmě není žádoucí. Stejný projev výšek a středů u řady GLE je tedy markantní i zde.  Porovnaní např. s Wharfedale EVO 4.4 postrádá smysl jelikož jsou reproduktory naladěné úplně jinak.

Závěr

Zůstaly Cantony svým projevem ale s vyšší kvalitou. Samozřejmě uděláme taky videorecenzi, kde Vám představím Cantony GLE v detailu s měřením. Rozhodně patří k nejzajímavějším volbám v této cenové kategorii a návštěva studia se oplatí. 

Seznam reproduktorů z nové generace řady GLE